Glidlager Bussningar

 
BK1 – BK1F – BK1…SF
slitsad stål/PTFE
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <250 N/mm²
Dyn bel <140 N/mm²
Glidhastighet <2,5 m/sek
Friktionskoeff 0,8%
Temperatur -200 till +280ᴼC
BK2
slitsad stål/POM
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <250 N/mm²
Dyn bel <140 N/mm²
Glidhastighet <2,5 m/sek
Friktionskoeff 0,8%
Temperatur -200 till +280ᴼC
FB090 – FBB090 – FB090BRB
Brons slitsad/smörjfickor
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <120 N/mm²
Dyn bel <40 N/mm²
Glidhastighet <2,5 m/sek
Friktionskoeff 0,7% fettsmord
Temperatur -40 till +250ᴼC

  

 
JR – JF
Massiv svarvad brons med smörjspår
Utföranden Rak, fläns
Stat bel <90 N/mm²
Dyn bel <25 N/mm²
Glidhastighet 3 m/sek
Friktionskoeff  0,7% fettsmord
Temperatur -100 till +225ᴼC
   
SI
Sinterbrons oljebrons självsmörjand
Utföranden Rak, fläns
Stat bel <50 N/mm²
Dyn bel <10 N/mm²
Glidhastighet 5 m/sek
Friktionskoeff 0,7%
Temperatur -60 till +90ᴼC
   
CX
Härdad spännbussning, slitsad, slät
Utföranden Rak
Stat bel <350 N/mm²
Dyn bel <200 N/mm²
Glidhastighet <1 m/sek
Friktionskoeff 0,8%
Temperatur -200 till +350ᴼC
Rek axelhårdhet 55HRC
 

  

 
BFGR
Härdad med inv och utv smörjspår
och smörjhål
Utföranden Rak
Stat bel <350 N/mm²
Dyn bel <200 N/mm²
Glidhastighet 0,8 m/sek
Friktionskoeff  0,7%
Temperatur -200 till +350ᴼC
Rek axelhårdhet 55HRC
IGUS
GSM-GFM-GTM
Polyamid med tillsatser
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <80 N/mm²
Dyn bel <40 N/mm²
Glidhastighet <1 m/sek
Fuktupptagning <1-2% vikt
Friktionskoeff <1%
Temperatur -40 / +130ᴼC
NYLONIT
NMO-NMOBR
Polyamid med tillsatser
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <90 N/mm²
Dyn bel <40 N/mm²
Glidhastighet <1 m/sek
Fuktupptagning <1-2%
Friktionskoeff <1%
Temperatur -40 / +100ᴼC

  

 
PA-PAF
Polyamid PA6 utan tillsatser
 
Utföranden Rak, fläns, bricka
Stat bel <60 N/mm²
Dyn bel <20 N/mm²
Glidhastighet 1 m/sek
Fuktupptagning <2-5%
Friktionskoeff <2-5%
Temperatur -40 / +80ᴼC
   
FMA..BK1 – FMA..BK2
Huslager med Glidlager,
för fastskruvning

Utföranden Gängat lagerhus med BK1 alt BK2 glidlager
Stat bel <250 N/mm²
Dyn bel <140 N/mm²
Glidhastighet <2,5 m/sek
Friktionskoeff 0,5%
Temperatur -200 / +280ᴼC
Aluminium-fästen med glidlager
 
 
5 st olika aluminiumfästen utrustade med olika sorters glidlager.
 
Besök sidan för att finna rätt storlek som klarar önskad belastning.
 
 
 

  

 
Lageraxlar
 
Hårdförkromade lageraxlar SS 2142.
Storlekar 16mm till 30mm. Axeltolerans f7. Kromskikt 15 my. Ytfinhet RA max 0,20 my.
Ämnesrör brons
 
Ämnesrör brons JM1-15 / SS5204-15 och andra legeringar.
Massiv och hålad rundstång.
Säljs i halv- och en-meterslängder.
Gliderlager fakta / Beräkningar
 
Finn Information om val av glidlager, belastning/varvtal, montering, smörjning mm.
 
 

 

Här finner du allt om våra glidlager / bussningar

Glidlager är en axellagring som klarar högre belastning än t.ex spårkullager. Dock vanligtvis inte lika höga varvtal som spårkullager.
Bland glidlager finns många val bl.a. beroende på belastning, varvtal och miljö.

Tunnväggiga glidlager

Vårt slitsade stål/PTFE smörjfria glidlager är den mest vanliga glidlagringen som klarar höga belastningar och varvtal runt ca 2-3 dm/sek. Som alternativ finns denna med invändig Acetal-beläggning typ BK2, vilken med fördel kan väljas vid kantbelastningar och smutsig miljö där man önskar smörja.
Vid utomhusmiljö kan med fördel vår slitsade bronsbussning med invändiga smörjfickor väljas, FB090. Dessa klarar förhållandevis höga belastningar och bör smörjas regelbundet.

Glidlager av Polyamid

Plast/Nylonlager PA och PAF är en billig enkel lagring, dock med precisionsanpassning som de andra lagren. Vid små krafter, låga varvtal och krav på rostfrihet är detta ett bra val. Polyamid absorberar förhållandevis mycket fukt (8-10%. Vid hög luftfuktighet skall detta tas hänsyn till vid val av axeltolerans. Polyamidbussningar är smörjfria, men sänker slitage och friktion vid initialsmörjning samt återsmörjning vid jämna mellanrum. Om hög luftfuktighet vid lageromgivningen finns, och där angiven axeltolerans redan är bestämd, kan våra Polyamidlager med tillsats av Molybdendisulfidfett väljas. Dennes två fördelar är försumbar fuktighetsupptagning samt lägre friktion (längre livslängd). Se då fabrikat IGUS och NYLONIT.

Utöver dessa har vi även sinterbronsbussningar vilka klarar förhållandevis höga varvtal, dock låga belastningar. Massiv bronsbussning JR och JF vilka klarar högre laster och lägre varvtal än sinterbrons.
Vid extrema laster för t.ex entreprenadmaskiner kan våra härdade glidlager typ CX och BGFR väljas. Dessa kräver axels ythårdhet på min 60 HRC och skall smörjas. Se även vår sida ”Glidlager fakta” för ytterligare information om övriga glidlager i menyn nedan

Vi hjälper gärna till i val av glidlager