Sinterbrons/Oljebrons-bussning
Sinterbronsbussningen/Oljebronsbussningen är ett självsmörjande glidlager. Lagren är impregnerade med 20-30 procentvolym högklassig olja, vilket bildar en oljefilm mellan glidlagret och axeln. Som tumregel kan säjas att sinterbronsbussningar/Oljebronsbussningar är ett bra val vid låga belastningar och höga varvtal.
Efterbearbetning
Vid efterbearbetning skall det användas diamant eller hårdmetall ISO kvalitet K20 med en nosradie av max 0,1-0,2mm. Lämplig skärhastighet 100-200m/min. Vid bearbetning skall glidlagret kompletteringssmörjas. Ett sätt är att lägga lagret i olja SAE20 uppvärmt till +80°C. Lagret får ej slipas då porerna blir tilltäppta.
Rekommenderade toleranser: | ||
Axel | h8 – h9 | |
Lagersäte | H7 | |
Rek. axelmaterial, ytfinhet | Rz 1,2 – 0,8 | |
slipad, polerad, hårdhet HB | 150 |
Max statisk belastning | 50 n/mm² |
Max glidhastighet | 5 m/sek |
Friktionskoefficient | 0,05-0,10 |
Temperatursområde | -12°C – +90°C |
Hårdhet | 15 HV5 |
Begär diagram för beräkning av belastning/varvtal. | |
Materialanalys | CU 89,5% |
Sn 9,3% | |
C 1,2% |
Måttabell Radiallager SI…
Måttabell Flänslager SI…
Måttabell Sfäriska lager SI-SFÄ…
Måttabell Massiva runda ämnen SI-ämne…